Mitu muna nädalas on tegelikult mõistlik süüa ehk kogu tõde munast Organism omastab poolkõva muna kiiremini kui kõvaks keedetud muna

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

Kui palju muna siis ikkagi on mõistlik nädalas süüa?

FOTO: Pilt raamatust: „Tervislik toitumine“

Kuula artiklit

Toitumisspetsialistid ütlevad, et 2000 kcal päevase energiavajadusega inimene võiks süüa umbes ½ portsjonit ehk pool muna päevas. Ent tõde kipub olema alati  kusagil vahepeal. 

Tagli Pitsi ja Kristin Salupuu äsjailmunud raamatus «Tervislik toitumine» öeldakse, et ca 2000 kcal päevase energiavajadusega inimene võiks süüa umbes ½ portsjonit ehk pool muna päevas.

«Seega on mitmekesise toitumise seisukohast optimaalne süüa nädalas maksimaalselt neli kanamuna,» märkis Kristin Salupuu.

Kui muna praadida või valmistada sellest näiteks omletti, tuleb Salupuu sõnul arvestada ka lisatud teiste toidugruppide toiduainete portsjonitega – näiteks õli, piim, hapukoor, vorst vm.

Tagli Pitsi sõnul sisaldavad munad hästi omastuvaid valke (sh asendamatuid aminohappeid), rasvu, vitamiine (näiteks A, D3, E ja B2, folaadid ja niatsiin) ja mineraalaineid (näiteks fosfor, raud, jood).

«Kas teadsite, et organism omastab poolkõva muna kiiremini kui kõvaks keedetud muna?» esitab Tagli retoorilise küsimuse.

Munade rasvasisaldus ei Tagli sõnul kuigi suur. «Kanamunadel on see umbes 10 grammi 100 grammi kohta ehk umbes 5 grammi muna kohta, millest ligi kolmandiku moodustavad omakorda küllastunud rasvhapped,» selgitas Tagli. 

Munavalge ei sisalda peaaegu üldse rasva

Rasvasem osa munast on tema sõnul munakollane - 100 grammi munakollast sisaldab rasvu umbes 30 grammi, munavalges ei ole neid pea üldse.

«Seevastu on munade kolesteroolisisaldus üsna kõrge - ühe kanamuna kohta ligi 200 mg,» jätkas Tagli. 

Hane- ja pardimunade kolesteroolisisaldus 100 grammi kohta on kanamunadest aga isegi umbes kaks korda suurem. Kolesterooli sisaldab vaid munakollane.

Tagasi üles